Pencarian Kasut New Balance

 (Untuk resolution gambar penuh klik pada gambar tersebut)

Benda yang paling "crucial" patut kita tekankan adalah pemakaian kasut yang betul semasa bersukan (terutamanya dalam pertandingan sukan). Banyak kali insiden berlaku tapi aku pandang ambil mudah dan berharap tidak berlaku kepada korang. Tapi selepas event Ultimate Challange Tarzan Race 2, tempoh hari betul-betul mengajarkan aku untuk memakai kasut yang betul yang boleh Akibat salah pakai kasut dalam acara tersebut, kaki melecet teruk dan berdarah. Nampak kecik tapi dalm wo....

Dah tak tahan dah, sebab pakai kasut salah melecet teruk sampai terpaksa tanggalkan kasut.





Aku dah buat eksperimen dah and nak share,  sebab dengan kaki melecet ( pakai stokin double layer) serta kasut yang betul itu  pun aku bertukar kasut selepas "skodeng" kasut Usue dan Kak yani tempoh hari sebab dia cantik dan full support, terus aku dapatkan kasut New Balance Malaysia secara online. Kasut yang betul adalah yang boleh support kaki kita ini penting dan tips untuk bertahan lama dalam mana-mana bidang sukan. Kasut yang betul memberi prestasi ketika bersukan, posture badan supaya tidak mudah penat. Sukan yang kita tak larat adalah “penat” .


Cantik kan? Kasut New Balance dorang, ni masa dorang dekat Birthday Party kawan dorang , aku ambil dekat Instagram dorang.



Pemakaian kasut betul adalah salah satu faktor  aku dapat habis larian 10KM di Padang Merbok kerana dapat bertahan sedang kaki aku berada tahapa melecet yang teruk selepas event Tarzan Race 2, ternyata ciri tersebut sangat penting kalau kita hendak bertahan lama ketika bersukan. Selain daripada itu brand jenama “New Balance” pun memang berada dalam budget aku dan aku rasa mampu dimilik semua orang selain style dia yang menarik dan boleh dibawa pakai berjalan. Kadang-kadang tak larat nak beli banyak kasut jalan. Kasut New Balance! !!! mesti kena ada dalam collection korang.



Kecam bila dah kurus?


Susah sebenarnya nak puaskan hati manusia. Bila gemuk kena kutuk das-das. Bila dah menyusut kena keji dipanggil anorexia (anorexia tu tak makanlah gila!). Ingat lagi  masa gemuk, macam-macam orang panggil aku. Sampai satu tahap tu ada orang tegur parents aku. " kenapa anak awak ni gemuk sangat?"" padanlah tak ada orang nak "

Post aku nak tulis nak share dan berharap mengandungi nilai value :

1. Kurus dan keep fit dengan cara yang betul
Sebab aku berharap korang tidak mengikuti cara yang salah macam aku

2. Untuk Haters
yang pandai memerhati dan mengecam kerana komen anda bakal mempengaruhi masyarakat media sosial. Serta untuk yang gemuk dah kurus tak sedar diri yang mengeji orang berimpian kurus.


(susah nak puas hati manusia, bila gemuk kena kutuk dan kurus sikit dikata)


Kurus
Firstly, nak tahu kenapa korang nak kurus? sebab objektif yang betul dan tulus akan membantu korang dalam proses kurus. Ke tepi soalan "kurus".  Bila perkataan tersebut muncul apa orang akan fikir adalah :

Ini adalah gambar contoh/sampel. Tapi ini persepsi masyarakat bila kita sebut nak kurus. Mereka akan imagine "kurus-kurus". Kita bukan nak macam ni, ini kalau lari pun tak tahu lepas ke tak.





tapi apa sebenarnya aku hendak adalah body fat % yang balance dengan aku.


Berangan nak macam ni, tapi ramai masyarakat tak faham dan skeptical bila sebut pasal "kurus". Orang perempuan pergi gym selalu dipandang serong - ramai kata nak kurus. Padahal kita nak fit dan sihat (dapat body cantik tu satu package bonus). Pendek kata ada muscle yang sesuai dengan badan. pakai baju pun cantik je.


Dulu  aku memang admit nawaitu aku salah.  Nak kurus pasal nak cantik  (tapi, salah kalau orang tu tak ada hati kat kau, macam mana pun kau cantik dan kurus . Kau akan tetap kena tinggal). Tanggapan  aku berubah bila satu hari aku ikut kawan aku pergi hiking( nak ubat hati aku yang lara kononnya). Masa tu aku tahu tahap fitness aku memang tak boleh blah.  Tahap ke laut tak boleh mendaki. Imagine untuk daki Broga tu pada  sehingga untuk "kawal breathing" aku rasa sepuluh orang ke hadapan aku ni boleh dengar masa hiking Broga sebab nak minta oksigen.

 Start daripada tu aku buat research dan banyak baca pasal fitness and cari kawan-kawan yang aktif dan menyerah diri kepada mereka.  Baru aku tau , apa selama aku buat untuk kurus tu salah ( korang boleh nampak homepage atas ni ada history pasal aku nak kurus dalam percubaan beberapa kali)





Persoalan dia, ada kurus kau dah cukup kategori fit ? Tidak.



Fitness
Bila cakap pasal fitness level, badan sendiri korang boleh agak macam tahap korang cergas ke tidak. Jangan pandang sebelah mata dekat orang yang badan besar atau kurus. Korang tak tahu cerita dia duduk diam-diam. Jangan sangka orang badan besar korang kata tak fit tak capable nak buat benda-benda aktif. Atau  sangka yang kurus keding tu sungguh fit. Sebab itu sungguh "bias".

Benda-benda ni  aku mula hadam bila aku masuk pelbagai jenis gym serta fitness event (contohnya run,obstacle run, fun run etc). Contohnya aku rasa ada je orang double daripada aku saiz dia. Tapi bila berlari ok aku boleh potong dia. Sat lagi dekat garisan penamat dia yang sampai dulu. Orang kurus..kurus gila. Masuk run sat lagi kau boleh potong laju daripada dia.  Dekat sini kita tak tahu capable badan kita.

Fitness terbahagi kepada stamina, strength , core, endurance dan beberapa lagi cabang yang aku  belum dalami lagi.  So untuk achieve benda ni semua korang kena buat workout/ exercise yang berpadanan. ( Tapi janganlah pasal aku cerita saiz badan tu korang relate tak payah workout- it show how our body metabolism react tapi jangan pandang orang sebelah mata boleh? )



Diet

Aku dulu pernah buat cara diet yang salah. Kurus tu memanglah kurus. Sebab you buat low calories. Plus tak ada value makanan tu. Zat besi kosong, calsium kosong, protein tah apa apa tah protein yang boleh buat tahap kolestrol kau boleh meningkat mendadak. (Makan kena ikut konsep piramid balance food tu)


Akhirnya bila kau salah diet, contoh to high protein boleh buat sakit buah pinggang, to low calories (tak ada element balance diet) kau boleh kurus but end the end kau boleh dapat low blood pressure  etc. Nak diet ni kau kena ada ilmu, buat research which one yang sesuai dengan kau ( sebab tak semua badan boleh ikut diet yang sama, sama macam DNA manusia, diet pun ikut kesesuaian badan ). Pernah dengar ungkapan in lose weight you need 80% diet 20% exercise. Maksudnya all the way yang mempengaruhi badan kita adalah makanan. "You are what you eat"

Sebab tu aku suka dengar apa Prof Dr.Muhaya kata: nak sihat dan kurus (bukan kurus semata-mata), dia encourage kita untuk makan benda yang baik-baik dan sihat-sihat. In Dr. Murhaya concept - kalau apa yang dia ambil tu not good, maka orang tersebut tak beberapa nak good lah sangat. Contohnya makan makanan yang berminyak selalu , end the end orang tu suka marah-marah, suka mengamuk-mengamuk sebab tahap kolestrol dia yang tinggi.




Last kali selepas aku banyak buat bermacam-macam diet, yang paling suit dengan aku adalah clean diet. Itu pun lepas kawan aku tegur suruh buat untuk dapatkan stamina in the same time kurangkan pengambilan lemak (so maksudnya bolehlah kurus kalau mengamalkannya dengan betul). Bila aku perhatikan betul-betul tak susah.

Clean diet kita tengok betul-betul, diet dia macam amalan pemakanan pengamal tahfiz Al-quran. No proses food, makan yang segar, more green, less sugar (kalau boleh no sugar),  manisan pun daripada semulajadi macam buah , madu, tebu etc. 





Sometimes orang yang rasa good-good dah kurus ni tak faham dengan orang berbadan kita yang besar ni kalau diet. APa dorang tahu pasal dorang dah "kurus" dorang boleh condemned  apa yang kita makan. Bagi personal point of view aku, orang yang boleh condemn apa aku makan adalah orang yang tengok struggle kesusahan aku nak keep fit and losing weight. Parents aku, orang yang duduk sebumbung/sebantal dengan aku dan orang yang tengok aku menangis nak dapatkan fitness level aku. This kind of people yang layak untuk judge kita.


Bukanya orang tah mana-mana , nak kenal kita. Kita susah pun dia tak tahu. Kot main komen suka ti bapak kau je. Unless dia ni PT (personal training), budak sains sukan ke atau yang memang knowledgeable in this field. Tapi kalau orang yang jenis mengutuk kita ni, makan pun dia takut-takut (mengata orang je lebih), nak cakap orang gemuk (padahal dia pun sama or 10 kali ganda daripada kita). Kau tak payah nak butt hurt dengan orang macam ni.

Just keep do it with right way. Akhir katan, keep fit dan healthy ni kita kena penuhkan dada kita dengan ilmu. Ada yang kita boleh baca. Ada yang kita akan experience sendiri dalam journey kita. Sometimes komen-komen negatif ni pun ilmu juga. Dia akan encourage kita untuk tambahkan lagi proses pembacaan kita and sharing session with someone yang lagi knowledgeable.

(benda baik-baik saiton tak suka , ingat je tu).

Jangan give up!!!! keep going and kalau boleh balancekan everything from your food and time. Benda ni semua nak displin.



Tarzan Race 2016, Nur Laman Bestari



Last week, we do some crazy thing. Crazy thing -2 days before raya Aidil adha. We're participate in Tarzan Race 2 Ultimate Challenge that been held at Nuri Laman Bestari Resort. 8KM and 25 obstacle sound like very tempting- #gengbesi finally agree to participate for fun ( actual this is pretty awesome to test  our finest level before Viper sepang.). Review experience?




The experience is priceless because we're compete with others advance level obstacle runner. Seeing their body with balance fat body % make me wondering what kind training and food that they apply. I describe, awesome, susah ( yang bukit dia macam nauzubillah!!! Obstacle ok, trail ok…. Bukit tu lah penentu kekuatan but have some Abang manage to do 17KM below than 1 hours . Kau ni robot ke manusia?? But you inspire me!!!!). I can't imagine how they did it. It very awesome muddy , thirsty and bloody experience so far I experience  during fitness challenge.At certain point, I’m not longer using my body strength anymore. Only leave that time is “ will power” .I need to admit that there a lot of improvement that I need to do.

Body core – out
Strength - out
Body fat – out
Endurance???? Way out!!!!!!










But sadly pihak penganjur ni kedekutla ( honest feedback) .  I don't bring home any token appreciation. That’s sad of the most ( token appreciation like medal mark our victory of pain and gain, agree?). The only I have is awesome experience together with team member and supportive friends.







Nota kaki : Yang masuk tu semua pakai baju finisher yang tengok pun kita menangis. Example Trail Run Kota kinabalu 30km, trail run 60km, mudder tough finisher (oversea event). Setakat viper dgn mad warrior , rasa kami ni kecik sangat.