QLS Fitness, Plaza Kelana Jaya


This picture copy direct from QLS Facebook album (link))




QLS Fitness adalah salah satu tempat saya berlatih. (Bunyi berlatih tu macam pro je).  Tak adalah , is actual introduce by my friends. Saya tidak beberapa gemar gym yang long term membership. Is feel like easily demotivated. Sebab exercise di tempat yang sama. Hebat macam mana pun, is human nature akan cepat rasa bosan ( this is my personal point of view). Lagi satu pay-per entry gym will not cekik our darah. Plus no string attach. Sebab every gym have their unique equipment. Betul tak ?  QLS Fitness terletak dekat Plaza Kelana Jaya . Betul-betul bangunan sebelah Tasik Kelana Jaya.  Humble gym  that offer  cross training exercise . what we most like to do is  :

1. Kettle-bell swing

2. Prowler Sled



3. Battling Rope


Sebenarnya banyak equipment yang lain. Walaubagaimana pun, QLS Fitness lebih kepada training power lifting .( What should I describe in my own words? Advance gym, expert people, hardcore train and garage gym concept)



Yang ni nama dia Prowler Sled - yang ni.... first time buat masa Viper Arena 2016. Perghhhhh........ susah nak mampus sebab masa tu dia letak weight yang sangat berat. Start from there, Usue cari benda ni untuk buat training and finally dia jumpa dekat QLS Fitness.  Improvement daripada segi badan aku. Workout benda ni membantu daripada speed ( for those yang really nak improve their punya run) , kuruskan badan (memang burn lebih banyak daripada lari sebab korang kena tolak dengan pemberat kalau nak burn more calories) and sebagai latihan kardiovaskular (itu kata Usue, benda good for stamina and endurance untuk sukan yang melibat obstacle and distance)





Kettlebell swing, ini antara workout yang (entah no comment, because I can't describe it on my own words too ). ahahahaha I do it for 4 set each set start with 10, 25,30 reps. End then dia tangkap part abdomen - perghh memang terbaik rasa dia. Usue memang dah terangkan pun this is good to form bahagian perut.   Perghh esok pagi rasa dia macam buat 600 kali sit up. Terbaik muscle sore dia.  But is good for your perut, memang rasa immediate effect. ( Disokong contoh artikel pasal workout ni ada dekat link sini)


Saya suka tempat ni sebab satu :

1. Crowd dia yang chill dan wujud suasana train hard and don't give up
2. Crowd dia yang tak lokek untuk share ilmu
3. Per entry RM10.
4. Most equipment good for cross training practice
5. Parking senang (kalau nak masuk kena bayar RM3)



This variety equipment and workout adalah salah satu exercise yang frankly speaking menyebabkan aku boleh susut berat badan (but you need to do correctly form bukan tangkap muat - itulah macam mana orang dan kawan-kawan nasihat aku) 



Berlari untuk kurus

Semua jenis aktiviti senaman adalah bagus. Tetapi, aku memilih untuk berlari kerana faktor budget serta tidak memakan kos dan masa. Setiap badan mempunyai penerimaan masing-masing, bagi aku- lari adalah salah satu senaman dapat membantu aku untuk kurus dengan mudah . This entry , I dedicate to those who want to lose weight . Never give up! and also to my beloved friend Suraya who give me this idea to write and share about this




Before Run, masa ni zaman banyak aktiviti memenuhi event blog, dalam sekitar April 2015 sebelum nak reduce sedikit blogsphere event


Recently picture early August at Café Studio, Kota Damansara. I can wear my levis jeans 6 years ago!!!



For a start, I facing difficulty to perform jogging and running. My weight during that time was under obesity category. Memang susah nak berlari. I dig some research on article. When your weight at obesity level . Tidak disarankan untuk berlari dahulu tetapi lebih digalakan melakukan senaman yang lebih relax contoh brisk walk, swiming, badminton etc (I recommend you to read this article as reference untuk maklumat lebih lanjut or dig some internet research in google contohnya "berlari untuk kurus, running for lose weight etc).

Untuk start make sure

1. Check tekanan darah tinggi.
Khas untuk mereka yang pasif yang tidak pernah melakukan aktiviti sukan. Aku tak sarankan untuk korang terus lompat dan lari. Check tekanan darah dan dapatkan nasihat doktor kalau korang jenis yang memang TAK pernah buat apa-apa aktiviti. (Tak boleh nak explain in good words sebab ilmu tak cukup lagi di dada hopefully you can do own research). Tapi yang pastinya untuk megelakkan jantung korang terkejut serta risk untuk injured. Sebab otot sendi semuanya keras sebab jarang bergerak.


2.Kasut yang khas untuk lari
Untuk start berlari, make sure korang ada sepasang kasut sukan yang dikhaskan untuk lari. Silap kasut boleh makan kuku korang. Sebab when I start to jog, aku pakai kasut tennis (menangis bila kuku kena ketam/cekam ketam…. Whatever sampai darkblue dalam kuku tu). Belilah brand yang mampu milik. As long dikhas untuk "run". Kalau tak jawablah, kuku kaki korang akan cacat nak dekat setahun. Terpaksa aku cover line dengan inai. Nak pergi pedicure pun malu.


3. Pre-workout
Before korang berlari ambil sedikit makanan yang boleh bangkit energy. Contohnya satu sudu peanut butter atau pun pisang. Is up to you . Kena rajin research pre workout food or drink yang sesuai untuk korang. This is good for endurance jogging/running untuk bertahan lebih lama.



4. Download apps
Disarankan untuk beginner untuk download apps running. Contohnya, I'm using apps called " running" . Memang ada guideline berlari untuk program kurus. (apps free sudah kalau mampu and nak commited leh suscribe). Apps banyak bantu aku untuk lebih berdisplin bagi achieve target kelajuaan. Lagi banyak kita berlari - lagi banyak burn.

5. Biar slow janji committed.
Takpe biar slow janji consistent yang penting. Sebab pada peringkat awal untuk kita bertahan lari untuk seminit pun susah. Tak pe biar slow-slow. If you receive unpleasant comment, takpe make it as your motivation. Yang penting kita lari. I take it around 3-4 months for jogging baru dapat move on ke next level running. Memang sangat slow and finally I  manage to speed up to 8mph and maintain after bulan 8. But still slow. But is ok. Make it as habit and one day you will conquer it.



6. Consistency and never give up.
Follow je instruction from application dan di "seimbangi" dengan diet pemakanan balance. Yang penting untuk lose weight adalah consistency bukannya fast result. Ada orang pernah bagitahu aku- untuk buat sesuatu yang baik not base on the result , it will base on our changes and plan baru boleh dapat result.




Clean Diet Resipi - Skinny Chicken Chop

Ada sekali itu, aku sangat teringin nak makan chicken chop yang crispy dekat luar. Kalau dekat kedai- aku memang sangsi untuk makan di luar restaurant semenjak menitik beratkan makan yang dihidangkan secara “clean diet”. One of the reason I’m not sure how will the food will be served ? second  - that they deep fry or baked in the oven ? That’s all that matter to me. I still learning how to prepare “clean diet food” . Konsep yang aku pakai try and error. Do some research on the internet. Example how the nutrition, calories, trans fat etc. Sometimes I use my own imagination and creativity to prepare my food.


Some motivation quote that I digging from internet – hope this quote can inspire us to eat clean. Clean diet is not a diet and it’s not a phase . It’s permanent lifestyle change

So I’m thinking to have skinny chicken chop at my home.  That I use what I have from my fridge.

First, I have chicken chop thigh part and remove the fat first. How to remove ? Kalau aku – akan tabor tepung atas ayam ni campur sedikit air dan rata-rata macam basuh . Between that time lemak dan lendir yang melekat pada ayam akan tertinggal . Unfortunetly, there will be some fat you might need to cut using knife or scissor. Lepas lemak-lemak dah buang basuh bersih dan kering daripada air.  Then after that ambil, black paper perapkan dengan ayam . ( Since this is clean diet , there will be no salt)







Next- prepare this 3 crucial things. Tepung ( campur sikit dengan quicker oats), telur dan bread crumbs. Off course telur tu kena pukul dulu sampai sebati.



Lepas tu , korang boleh mandikan ayam tu dengan tepung yang dicampurkan quicker oats, lepas tu lumurkan dengan telur dan kemudian rata semua bahagian dengan bread crumb.





Ini rupan ayam chicken chop yang dah sebati dengan semua bahan-bahan. Time untuk bakar dia. Make sure dulang pembakar sapu dulu dengan minyak sihat (olive oil or minyka sayur). Then bakar pada 40 minit dengan kepanasan 150-170 darjah celcius ikut  kepanasan oven masing masing.






Ok ini dia skinny chicken chop , untuk rasa saya curah dengan sos salad dressing homemade (flavor wasabi) , Kalau pakai cili sos dan cili tomato tu dah ada gula dah dekat dalam tu. Lagi satu untuk gantikan fries saya pakai epal hijau sebagai ganti. Siap. Skinny Chicken chop satu!