Wednesday, 21 February 2018

Blog mission untuk kurus


Dear blog,
Keadaan semakin berubah, aku tidak berapa nak ada masa sangat untuk update blog. Mungkin kerana aku memilih untuk fokus kepada matlamat tertentu. There are lots of things I want to share, rasanya kalau menulis sampai esok lusa tak habis (sebab mengarang dengan emosi yang terlampau-lampau). 

Seperti sudah maklumat 2018 , tahun baru ,cerita baru dan azam baru. Tiada lagi cerita yang aku patut karang pasal berat aku daripada 120KG berjaya turun kepada berat -berat tertentu.






Gambar dulu daripada post lama


" Cerita Baru , Jangan toleh belakang"



selepas dah habis Viper Challenge Series 2017 (link) dan percubaan untuk Spartanrace. I'm chasing my victory by rewarding myself with food (hell yeah food). Biasalah selalunya kalau dah penat berkerja, kita akan " reward" diri kita dengan sesuatu. Untuk aku, adalah makan makanan kegemaran aku. So my victory was for three occasions - convo for my master, VC Challenge and reward to achieve 67kg ( 👀 )

My reward is Food!!!!




Akibatnya, dalam masa sebulan lebih berat aku melonjak dengan cepatnya. Malah, momentum untuk sport performance juga turun hilang. Itu pun nasib baik ada kawan azan dekat telinga, bagitahu perubahan mendadak badan aku  masa hiking di Bukit Saga. 😊


So this is evidence, the tracker that I install in my phone. This application called  " My FitnessPal" boleh support untuk IOS dan juga untuk andriod

Jadi inilah dia , pengakuan jujur apabila saya tidak menjaga makan, walaupun tiap-tiap hari workout. Dalam sekelip mata,  saya mencecah 74 kg . Kedaan menjadi lebih traumatic, bila saya mula menjaga makan dengan amalkan diet seperti mana saya amalkan sebelum ini dan cuba workout bermati-matiaan di rumah sendiri kerana panik yang melanda.

Namun , berat berjaya turun adalah lebih sekitar  julat 70KG - 71KG dan

'
kemudian 72KG 
'
turun balik 70KG. 



Berat tidak berjaya diturunkan kepada berat saya pulun pada tempoh hari iaitu pada 67KG. Secara jujurnya ,aku mula demotivated ( but still in denial phase ) , so here we're , aku start "over again" perjalanan aku untuk kurus. Azab tu bukanlah kerana kita diet, azab dia apabila kita kena mula balik apa yang kita pernah lalui dulu. ( korang boleh tengok perubahan zaman aku dulu-dulu dekat gambar aku letakkan di sebelah kanan blog ni)

Ringkasan :

1. Masalah : diet eat clean aku salah. aku buat secara "cheat" tak jujur pada diri sendiri
    Action plan : cuba amalkan diet eat clean secara betul.

2. Masalah :  I love sugar!
Action plan : amalkan diet eat clean yang betul dengan cut down sugar.



Apa tu eat clean? Whole food diet atau kadang- kadang - kadang orang panggil Paeolitik diet . No process food , no artificial condiment like sugar,salt and bad oil . Nah ni google search link (link) baca research untuk kemudahan masa  depan


Cabaran Minggu Pertama

 Rutin aku adalah 30% workout dan 70% diet. Tidak fokus sangat kepada workout sebab Pertama , sebab aku sibuk (sangat-sangat sibuk) dan kedua, I need to agree with my friends opinion  sport performance was decrease. Sebab banyak pembentukan lemak mula terjadi.dalam badan aku bila aku berhenti dalam short period. Jadi diet ini adalah bertujuaan untuk :

  1. Mengubah lifestyle cara hidup aku kepada eat clean ( untuk dijadikan habit terus)
  2. Untuk persediaan sport ( stamina dan endurance )
  3. Untuk turunkan lemak sekali ( sekali gus untuk aim turunkan berat badan)

Cara dia tak lain tak bukan adalah dengan no salt, sugar, oil and process food.


Untuk workout, kalau ada heavy workout (maksudnya adalah lifting weight ,endurance training, atau strength training pun kategori workout berat) Dalam portion aku nanti baru aku akan ambil carbs yang berat sikit contohnya nasi basmathi, roti atau carbs lain ( tapi dalam kuantiti kawalan)


Saiz carbs "heavy" untuk dimakan kalau ada aktivti berat. (usue pinjam tangan 👀)

Tapi kalau normal day maksudnya tidak ada aktiviti bersenam : no carbs (carbs cuma datang daripada sayur) kalau setakat workout lari 5KM, swiming atau yoga , bukan kategori level hardcore untuk badan aku, pun sama menu atau portion sama macam normal day. Sebagai contoh di bawah :


Isnin 

pagi : tiga biji telur rebus, setengah potong salary dan sengengam kismis (air kopi kosong tanpa gula)




tengah hari : terung dan ikan salmon grilled ((grilled dengan minyak olive oil tapi sikit je sebab salmon ada minyak dia sendiri so marinate pakai paprika untuk kedua-duanya))

Snack Petang: Kacang




petang : ((sebab kena keluar , teman kawan jumpa family dia)) cari kedai western, minta dia grilled kosong kambing dengan sayur ( kalau set tu ada carbs macam kentang goreng atau mash potato minta dia gantikan dengan sayur)







Selasa (workout- endurance)



Pagi : celery setengah batang, dua telur rebus dengan roti bun sekeping wholewheat




tengah hari : ikan bakar dan drummet ayam rebus kosong (nak makan buang kulit), nasi  basmathi, salad telur (dua biji)



snack : buah potong dua paket ( nenas dan anggur) bersama green tea

Malam : tak makan sebab kenyang (plus sebab dah maka nasi tengah hari tadi




Post workout/supper : susu kocak pisang ( buat sendiri)




Rabu


Sarapan pagi : carrot raw dengan celery raw dan dua biji telur rebus


tengah hari : Oatmeal, stim tahuu lembut dengan kacang panjang dan carrot stim.


Malam: avacado separuh, terung paprika grilled dengan salmon paprika grilled




Khamis


Sarapan : capati (dua separuh masak dua set maksudnya total 4 biji telur), kopi O kosong 


Tengah hari : (darurat makan dekat luar)  , taugeh separuh pinggan dua biji telur, sup rasham sikit




snack : kacang tanah (yang ada kulit) dengan satu pisang.




Malam : salad daging (makan dekat Figure Fuel)




Jumaat

Sarapan pagi : mushroom sauteed dengan olive oil (campak lah herbs oregano) dengan kubis dan carrot stim

tengah hari : salmon grilled dengan kubis dan carrot stim

Snack : buah potong (betik) dengan kopi o)

Malam : nasi bashmathi dalam kawalan portion, daging grilled kosong , sayur sawi

postworkout : susu kocak avacado



Sabtu



Sarapan pagi : Vietnam roll ( dalam tu isi salad dengan scramble egg ( buat dalam 10 gulung)




Tengah hari : stim halia dan bawah putih ayam dan salad letak keju




Snack : jagung rebus kosong




Makan malam : (makan kedai) minta ayam grilled kosong tanpa kuah, coleslaw  tanpa mayanois dan pecal sayur tanpa kuah.





Ahad ( workout heavy - long run)

Sarapan pagi : roti sekeping, telur rebus tiga biji, dua lada suluk

tengah hari : ayam roasted kosong dengan vegetable roasted kosong ( terung,kacang bucis dengan carrot)

snack : mangga muda (buah potong)

malam : nasi control portion, ayam rebus kosong dengan kacang panjang grilled kosong

post workout : ayam rebus satu gengam sahaja dengan keju sekeping


*no cheat day* - cheat day untuk eat clean adalah dua minggu akan datang. Ini adalah untuk mendidik badan supaya belajar menerima kenyataan untuk menolak kandungan gula yang tidak sihat masuk ke dalam badan. 😈


Testimoni minggu pertama 

  1. Pada akhir minggu, saya telah menimbang  di mana last berat masa tu 30 Jan, lebih kurang 72kg , ( saya ada masalah berat yang suka naik mendadak dan  turunnya perlahan). Hari khamis tu timbang dah jadi 69.6kg... dan hari ahad dah jadi 69KG
  2.  Stage ni dah nampak stamina macam ok sedikit sebab badan dan rasa ringan sikit. Malah kita akan lebih cepat fokus.
  3. Tidak dapat dinafikan untuk minggu pertama, kita akan jadi blur kadang-kadang marah, kadang-kadang menangis. Ini semua adalah disebabkan hormon -badan kita dah terlampau banyak sangat ambil gula. Jadi untuk control situasi, minumlah air banyak-banyak kalau boleh satu hari tu target 3 liter.
  4. Stage ni dah nampak macam kulit muka kita bersih sikit
  5. diet ni tidak melaparkan sebab target kalori ( berdasar keperluaan badan saya untuk turun secara normal) iaitu sebanyak 1700 kalori.
  6. Eat clean - tak kan buat kita rasa lapar. Melainkan kalau kita buat secara salah contohnya ada artificial sugar memang cepatlah dia lapar.








.......BERSAMBUNG untuk minggu kedua

Thursday, 1 February 2018

Viper Challenge Finisher series 2017


#entri simpanan kepam

Aku menjadi pengemar sukan OCR sejak pertama kali aku masuk run pertama aku di Viper Arena Shah Alam pada tahun 2016 (related link Viper Arena dulu link) . Semenjak daripada itu, minat aku dah terpupuk dalam OCR. OCR banyak membantu aku untuk matlamat aku menurunkan berat badan. Banyak mengubah aku dalam pelbagai bentuk perspektif kehidupan kira dan aku jadikan sebagai lifestyle aku. 

Tak kisahlah apa jua matlamat atau cara korang untuk kurus atau menurunkan berat badan. Pilihlah aktiviti yang korang betul-betul minat. Ada orang suka masuk "run" target pace, atau target kepada mileage. Ada orang masuk gym, dah achieve boleh pergi bercuti (pendek kata buat badan  leh pakai baju cantik, boleh posing, bikini post etc) . Ada orang masuk  ultra marathon , triathlon , muay thai etc.
Gambar post- convocation Master bersama medal finisher VC 2017

Tahun 2017, aku sahut cabaran untuk complete VC (Viper Challenge) Finisher. Bermula daripada Johor kemudian pergi ke Genting seterusnya berjumpa semula di Viper Arena Shah Alam dan terakhir adalah Cyberjaya . Kepada siapa yang baru nak berkecimpung kepada VC, korang boleh masuk dalam peringkat open. Dimana "open" boleh register sebagai individu mahupun secara group. Kalau "Elite" , you need to prepare yourself. Sebab kalau tak complete memang ada penalti (denda). Kalau open, tak ada hal nak skip (tapi tepuk dada tanya diri sendiri - because you compete with yourself ).

Nak lebih tahu lanjutViper Challenge boleh lawat (link) atau surf dalam search engine banyak blog-blog personal ada menuliskan pengalaman masing-masing. Empat distance atau millage yang terkenal di dalam VC series  iaitu 15KM 18 obstacles, 10KM 15 Obstacle , 7 KM 15 obstacle dan last penutup......21KM  20 obstacle. Sebenarnya  total obstacle dia sentiasa berubah-ubah kecuali distance yang sudah menjadi signature dia. ( Tempat pula sentiasa berubah dah extend ke Penang dan juga Singapore, ada sekali tu hingga ke Indonesia ) 



VC 2017 Journey



VC Medini, Johor

Throwback, VC Medini buat dekat Johor, kesilapan aku tak buat adalah mengkaji muka bumi di sini. Medini terletak berhampiran dengan pantai. Aku memang tak prepare "mental"(koyak jugalah) untuk menghadap keterikan . Plus, aku rasa kalau tak silap masa ni, aku baru dua minggu recovery daripada denggi. Further, tips, explanation, info etc aku cerita dekat bawah entri karang, let me brief some details on location and little bit throwback on a few pictures. 













VC Genting King of The Mountain

Seterusnya, post-post gambar di atas adalah di VC di Genting. Selalunya VC Genting akan dibuat dalam bulan 7 atau lepas Raya Aidilfitri . VC Genting adalah antara salah satu signature untuk VC series. Atau lebih dikenali dengan nama VC Genting King of the Mountain (KOTM). Majoriti ramai suka KOTM sebab scenery dia yang hijau dan sejuk (maksud full pack of homospien beb!!! ). Menjadi lebih memorable - selepas entah berapa kali OCR, aku rasa masuk ke 9 ( termasuk KOTM) tak sure 9 ke 6 malas kira. Aku discover aku dah boleh buat monkey bar ( oklah buat sampai setengah daripada tak boleh langsung). Habis KOTM aku terus buat latihan tubi dekat rumah monkey bar  👯












VC Arena Shah Alam

VC arena Shah Alam masa ni macam ibarat aku pulang ke kampung halaman. Nostalgia sikit sebab segalanya aku bermula untuk weight loss resolution adalah di VC Arena . 2017 aku datang balik, sebab masa 2016, aku rasa aku skip 6-7. 2017 aku sedikit "high expectation" untuk buat semua. Hmmmm.... dua obstacle tak mampu buat. Untuk aku frankly cakap - Arena daripada dulu sampai sekarang quit tough. To many upper ( can't complete it perfectly) 






Last sekali, Cyberjaya VC. Distance 21KM selalu dibuat dalam bulan terakhir dan penutup segala VC. Dengan moto Finished Strong!
















Sedikit info , tips dan share berkenaan dengan VC (berdasarkan distance dan tempat ) :

1. Oleh kerana minat, aku rasa OCR VC Finisher series 2017 adalah investment yang paling besar aku pernah buat sebab memakan kos dan masa : 

a) untuk budget , selalu untuk tiket akan dijual murah pada opening. Kadang-kadang ada offer diskaun, kena pandai rajin stalk social media FB,Insta dan website VC. 

b) Rancang perjalanan penginapan awal terutamanya VC yang berada di kawasan outstation daripada tempat tinggal korang. Book awal hotel akan dapat murah ( aku pakai Booking.com , boleh book dulu tanpa bayaran based on term and condition promo). Kalau boleh share pun ok juga. 

Tapi tengok purpose kalau korang book hotel ( kalau VC berada di dalam kawasan bukan outstation) , aku memang ada masalah time management. Book hotel adalah satu cara mudah untuk aku sampai ke destinasi dengan mudah.  Tapi kadang-kadang aku book hotel pasal convenient - lepas VC sah-sah penat memang nak cari tempat untuk berehat dan bersihkan badan.


Tak yah hotel gah. Pilih hotel biasa-biasa, confirm berselut lumpur dekat toilet tu. So jangan lupa bawa extra plastik dan berus yer.

Kawasan yang aku book hotel untuk overnight :

  • Medini - sah kawasan outstation, share dengan team untuk bilik family. Pilih lokasi yang berhampiran dengan Medini , sebab side-side sana hotel memang mahal ((sad))
  • Genting - aaa aku takut aku penat sebab pace aku untuk bukit atau gunung (pendek kata incline) memang ke laut . Member team majority aku tak overnight so dorang dah save budget dekat situ. Duduk je dekat Gohtong jaya, senang cerita memang walk in distance dekat Awana sebab selalunya Awana akan jadi kawasan untuk VC. Kalau mampu bolehlah rent or book dekat Awana.
  • Cyberjaya - 21KM memang pancit. So hotel tempat aku untuk rehat memang tak mampu nak bersihkan badan dekat shower yang VC sediakan. Lumpur pun jahat .Aku pilih hotel.
2. Selalunya VC akan annouce kawasan mana event VC diadakan walaupun tak secara spesifiknya kita boleh budget. Jadi kalau kita kaji kawasan dia pertama kita boleh book hotel berdekatan dengan event VC, kalau jackpot tak payah bawa kereta. (masa VC memang banyak betul kereta bersepah-sepah)  Kedua, survey kawasan VC juga boleh membantu kita membuat persediaan untuk training. Contoh kawasan KOTM berbukit ( jadi mungkin kena fokus kepada kekuatan dan stamina) manakala selalunya 21KM ni lebih kepada endurance training.

3. Jangan lupa survey weathercast dekat internet. Satu boleh prepare kulit kita untuk terbakar atau tidak dan kedua prepare badan ke tahan sejuk hujan ke tidak. 

4. Ingat tak list atas ni tadi aku cerita pasal tiket murah ? oh ye lupa...tiket juga dijual berperingkat mengikut masa. Dah habis dia akan berperingkat pergi ke jadual masa seterusnya. Ok let said kalau korang register group.....

4 orang pertama register pukul 8 am , tetiba next register pukul 12 tengah hari seramai 9 orang, jadi masa akan bertukar jadi 12 tengah hari (sebab dia akan follow majority )


5. OCR semakin diterima ramai dan menjadi trending dekat Malaysia. So!!!!datang awal untuk check in wave kalau tak bersesak. Tapi selalunyakan berdasarkan pengalaman aku, memang register time sakit kepala sikit (sebab kau bersesak lepas tu dengan parking kereta lagi) awal-awal dah kena obstacle mental. Alah nanti masa OCR nanti kau senyum balik. (ahahahah) Just...datang awal jangan potong Q ya.....attitude sangat.

6. Kalau group, buatlah whasapp senang nak communicate. Kalau getting serious stick je dalam group tu senang, sebab you already have bonding with each others. Volunteer atau assign lah siapa-siapa jadi admin. Sebab the end sangat membantu. Especially time printing eticket tu , lebih assign someone untuk print (inisiatif je)

7. Always check your gear ( barang keperluaan ) apa nak pakai. Kena makan betul kena ada training ( siapa yang nak aim kuruskan badan melalui OCR) kena training. Kalau rasa suka-suka (entah jawab sendiri) for me VC is not easy untuk certain-certain obstacle dia...dah macam ninja warrior kadang-kadang. untuk tips ni baca link aku terdahulu (link)







Monday, 18 December 2017

Short Vacay @ Pantai Klebang


Tak tahu pun ada container dekat Melaka. Ini pun pasal kawan yang suggest. Terletak di Pantai Klebang (easy access kat tempat makan dengan pergi bandar melaka). Bandar melaka tu dah macam KL aku tengok, hari tu jenguk ada kerat tu je, datang balik dua bulan dah banyak benda naik. Jadi agak berserabut kepala kalau menghadap traffic semua ini kalau duduk di Bandar. Nak –nak kalau plan las minute.

Nak-nak kalau cuti last minute, memang gasaklah

                                                                    Last minute pack barang

                                                                    last minute buat itenery

                                                                    last minit  segala-galanya .


Silap hari bulan daripada budget cuti semuanya jadi mahal. Cuti waktu itu dah rancang entah macam-mana beberapa hati masing-masing agak berat nak pergi ke arah utara. Sekali waktu kejadiaan ke Utara, time tu ada ributlah dan time tu jugalah ada tanah runtuh almost near tu tempat penginapan kami.

Back to penginapan kami di Melaka, aku boleh kata yang Rumah Kotak Pantai Klebang memang “gems” dekat Melaka, sebab masa tu aku memang desperate nak tempat berehat sambil mencari ketenangan. Rumah Kotak Pantai Klebang memang satu tempat rehat yang privacy. Serdahana (humble) tapi cukup untuk membuat hati kau rasa “peaceful” daripada haruk-piruk kehidupan di bandar. Tak minta banyak, itu sahaja untuk aku dah memandai , dah ada swimming pool, sungai, laut etc – makhluk spesis muntan macam aku dah hidup dah. Tak payah merengkek nak minta cuti yang gempak-gempak. Senang tak jaga hidup aku ? (LOLZ). Nak tahu description pasal Rumah Kotak Pantai Klebang boleh klik link airnb di sini ( link ) . Recommended siapa nak mencari ketenangan, nak berehat sumber access untuk mencari makanan pun mudah.





Our prep- food ( BBQ la semestinya)