Thursday, 18 February 2016

Stamina untuk noob












I bukannya seorang pakar dalam bidang jasmani. Banyak dipelajari daripada nasihat pakar ,rakan-rakan yang expert serta  rujukan bacaan ilmiah. Bila bercakap pasal stamina, stamina for my opinion : “adalah benda mahal untuk "achieve"” apabila umur kita makin matang (dalam bahasa kasarnya bila kita getting older). So selepas melalui dari pengalaman sendiri, now I know :  “once you already involve with sport. Please don't stop”. Naya nanti kalau nak berkayuh semula.

Tanpa stamina : aktiviti yang melibatkan fizikal tidak dapat tahan lama ( kita cepat sendu dan penat)

Untuk bina stamina, ianya melibatkan aktiviti fizikal. Iaitu "exersice". Stamina tidak boleh dibina dalam masa yang singkat ya...even I already involve almost 2 months to be frank, tak ada lah mana stamina tu dapat dibina dengan rasa kagumnya, nak-nak masa I kena rembat dengan kakak-kakak dekat gym- memang semput tahap merangkak balik rumah. So here the tips :


1. Jogging
Start with small walk 2-3 minutes. Then after that small run or jogging. Masa ni kita kena push badan kita untuk berlari. For a start kalau first day memang payah. Jadi I mengucapkan good luck everything about your mental strength .Megah-megah itu standard. Make it 2-3 times a week in your routine.




2. Swimming
Tengok style swimming mana yang kita guna. Kalau style ala-ala segan hidup mati tak mahu. Memang tak lah akan built stamina. Recommended butterfly stroke & crawl stroke. Sebab tu yang akan pump hearbeat kita. Make 2-3 times a week.

3. HIIT (High Intensity Interval Training)
Ya ni memang jahat. Sangat sengal dan semput untuk buat HIIT tapi daripada aspek stamina sangat membantu kita sebab lagi banyak beban kita tamping (susah nak buat)- kita boleh nampak hasilnya daripada hari sehari kalau kita buat HIIT. Tips : HIIT  ini bagus kalau ada orang push untuk kita , bagi mengelakkan kita cheat routine HIIT. Bila untuk training cardio , kalau I dengar ada orang push untuk buat HIIT... matilah...untuk routine HIIT boleh tengok dan google routine dia. Banyak cara untuk HIIT.





4. Sprint
Sprint ni berbeza dengan berlari. Macam Kak yani dan Usue advice kan saya. Lari selama 1 minit macam kena kejar dengan anjing. Kemudian jalan/berlari anak selama 1 minit dan continue buat sprint. Tapi saya lebih galakkan untuk buat sprint di atas trendmill sebab kita boleh displinkan masa dan kelajuan larian. Sprint di atas Trendmill adalah dengan kelajuan 8mph ke atas. =) bawah 8mph tidak consider sebagai sprint. Selalunya saya buat 20 minutes. Sebab tak mampu nak pushkan badan. First time buat memang seriously muntah sebab badan saya dah lama berada di dalam comfort zone Rehat yang lama.


Dalam aktiviti di atas, I sarankan uolls refer kepada pakar dan banyak digging bahan bacaan sebelum start. Aktiviti ini , I selalu selang seli kan untuk tidak berasa boring dan lebih motivate untuk cardio.Actually, the best thing ialah apabila kita dapat buat adalah seawal pagi subuh atau sebelum solat subuh memang akan rasa fresh sangat dengan oksigen.


Tips : Sebelum start buat training stamina

1. Pemakaian kena betul untuk selesa. Kalau dapat pakai yang cun lagi best untuk lebihkan kita bersemangat. Tak semestinya kalau kita nak training takleh trendy kan ?

2. Kasut (kasut sangat-sangat penting). Pastikan kasut yang dipakai sesuai dengan aktiviti kita. Contohnya running shoes untuk running.

3. Sebelum start boost up dengan energy. Setiap orang lain diet plan diat. For me I would prefer start with caffien and peanut butter (makan macam tu je) sebab I tak leh makan pisang uoolss rasa bloating sangat




Wednesday, 17 February 2016

Dairy Diet Bulan Feb 2016


Dear Lemak,

After one year I'm struggling and manage to get off you. Sedikit demi sedikit. Slow and steady. Akhirnya kayuh perlahan-lahan membuahkan hasil. walaupun belum sampai ke puncak. #alhamdulillah syukur. Saya berjaya move on. Tapi telinga saya selalu sahaja berdesing panas bila dia kutuk "kata saya tak move on ".



Figure 1 Bezaan antara March 2015 dan Feb 2016

Sebenarnya , saya dah lama move on dengan kehidupan baru dan sendiri.Bila saya stalk balik gambar-gambar saya yang lama. Saya menghela nafas panjang. Nasib baik dah move on awal-awal dengan lemak. Kalau tak lama menghimpit dan merosakan kehidupan saya. Dear lemak, we are not mean to be together. So you should pergi dengan siapa yang you suka. I'm not deserve you.














p/s : Azam tahun baru 2016 untuk kurus dengan sihat checked.


Monday, 15 February 2016

District 21

Hello,

Currently, my schedule is fully pack with activities. That are a lot of things happen to me and finally I managed to lose my weight. Tapi betul at certain weight. Dia jadi degil dan tak mahu menurun. I start to exercise and trust me. Lemak itu degil. 

|LEMAK ITU DEGIL

One of activities that I practices currently is to built up my stamina. Seriously is very difficult. So in one fine day, alhamdulillah dan rezeki sebab papa telah bawa kami ke District 21 yang terletak di IOI Mall Putrajaya



 Sebenarnya I tak pernah register pun lagi dekat District 21 ni lagi. Tapi disebabkan nak berlagak jadi "cool kakak & daughter" berlakon cakap dah pernah register. So sebenarnya tak ada masalah. Terus pergi ke counter untuk pembayaran masuk. What is District 21 actually ? From my personal point of view : It is adventure extreme indoor activities.  


Harga tiket bagi District 21 :

Ticket TypeMon - Fri
(RM)
Sat/ Sun/ Public Holiday/ School Holiday
(RM)
Active Pass58.00/pax75.00/pax
Non-Active Pass10.00/pax10.00/pax
Kid <90cm or Disable Person (Wheelchair bond)F.O.C.F.O.C.

apa maksud non-active pass : Maksudnya you are watcher. Tengok , jalan-jalan dekat dalam tapi tidak masuk atau guna aktiviti di dalam theme park ini. Selalunya parents yang akan ambil non-active pass.



Benda yang major and crucial uolls kena ingat adalah daripada segi pemakaian. During that time, I wearing jeans, sneakers and T-shirt. Boleh sebenarnya tapi...daripada segi pegerakan agak terbatas. aaaa letih sebab tak dapat ambil feel untuk bergerak bebas. The best thing and lesson learn advice :

1. Please wear sport shoes (grip is advisable )

2. Sport apparel




There are a few obstacles inside District 21. Tapi tak semua I redah. Aduh...letih (sebenarnya gayat =p). But thing that you should not miss adalah The Maze.So siapa ada claustrophobia akan rasa The Maze ni macam menakutkan sedikit. Tips : Mind your head. Sebab kena selit sana sini.


During The Maze







Power Station

Lepas tu , kita pergi ke bahagian panjat memanjat. Dekat sini. Memang kena betul-betul proper attire sebab masa I tengah memanjat-manjat. Baju terangkat-angkat. You need to wear glove. Kalau tak panaslah bahagian tangan tu nak panjat. Bahagian ni tough sebab banyak guna bahagian berat badan. Ada wall climbing, spider web. Basically mostly adalah pasal climbing . Sila follow safety advise daripada facilitator  bahagian tempat ni.














Moment












Time Table
Ticketing & Customer Service Counter10:00am → 10:00pm
Level 2 Amusement10:00am → 10:00pm
Park AttractionsMon - Fri
12:00pm → 08:00pm
Sat/ Sun/ PH/ SH
10:00am → 08:00pm



Address:
District 21, AT 6, Level 1, IOI City Mall, 
Lebuh IRC, IOI Resort City, 
62502 Putrajaya, Malaysia.

Phone : +603-8328 8888 (District 21, Customer Service)