Friday, 25 November 2016

Review Clean Diet



This chapter, saya akan review clean diet saya amalkan untuk turunkan berat badan. Dalam erti kata lain untuk kurus lah. Thanks to Kak yani and Usue lepas ajar diet ni dekat aku. Clean diet ini pada asalnya diamalkan untuk bantukan aku lebih bertenaga dalam sesi workout (during training Viper Challenge)




My personal point of view :

  • For easy reference you can read my personal write up pasal explanation on clean diet dekat link : :

    1.Cara Clean Diet Part 1 (link)  -Post ini lebih kepada pengenalan asas clean diet based on my understanding

    2.Cara Clean Diet Part 2 (link) - Cara penyediaan dan maklumat ringkas tentang clean diet
  • Yes, clean diet membantu saya  menurunkan berat badan dengan aktiviti yang dijalan. So with this clean diet dia memang prove yang 80% diet 20% exercise
 80% diet 20% exercise


  • I can't help you to lose weight, tapi hope this article can inspire you to lose weight. Pokok pangkal kalau nak kurus semuanya bergantung kepada diri sendiri.


  • But don't so stress sebab setiap badan mempunyai julat pembakaran metabolisme yang berbeza dan bergantung kepada badan korang juga. It took me 8-9 months baru orang notice perubahan yang mendadak. Tapi orang tak tahu macam mana struggle saya melalui semua proses ni

julat pembakaran metabolisme yang berbeza dan bergantung kepada badan korang juga. It took me 8-9 months baru orang notice



  • Untuk kesan cepat - I stop smoking ( to stay healthy and clean IT MUST)

  • .Tidak seperti diet-diet yang lain saya pernah tulis. Menu plan clean diet adalah bebas dan variety dan sesuai diamalkan untuk mereka yang bersukan (memang diet untuk atlet pun benda)
  • kalau hari aktif saya makan 5- 6 kali sehari dan kalau resasif ( tak aktif) saya akan makan 3 kali sehari sahaja


Clean diet adalah daripada sumber asli dan natural jadi badan cepat proses dan kita akan cara cepat lapar pun begitu kena control portion dia


Breakfast (wajib makan  contohnya  menu plan seperti smoothies , sandwich, wrap, telur separuh masak , oatmeal etc)


Morning snack (kacang, kurma, kismis, biskut digestive)

Tengah hari ( wrap, bubur oatmeal, lauk-pauk yang dimasak)


Snack petang


Makan malam

Supper (optional - kalau workout sahaja)




If you looking some ideas , feel free to visit my IG   :@konahblog , IG yang tidak sebeberapa. But might can give some ideas for you  and hope we can share the idea to (apa aku ni tulis ahaha hope korang faham penyampaiannya)





Cara Clean Diet ( Part 2)



Ok in this section 2,  I will write how to prepare clean diet food. Ramai antara bila tanya saya macam mana nak makan when I said clean food adalah no salt, sugar and oil. Hidup ke nak makan? First time bila start experience, is kind of awkward lah juga sebab almost 33 years old tak pernah berengang dengan gula dan garam (minyak tu boleh tutup mata lagi). But after 3 days my body adapted easily and start slowly badan mula detox.


So jangan risau , kalau korang rasa tak ada life. But for me, lagi tak ada life kalau korang starving daripada tak makan langsung. And some more bila orang tanya how your cook your food ? (tak tahu nak jawab apa because clean diet ni campak-campak aje). Below is some ideas how to cook :



Tips :Grill, bakar , tumis (stir) pakai minyak olive oil atau minyak sayur lebih bagus minyak olive oil dan encourage mengunakan non-stick pan so kita tak payah pakai minyak sangat





Kalau sayur pula, boleh try dengan cara dibawah : ( ini adalah contoh cara clean diet bagi untuk masak sayur)




So basically senangkan ?   dia macam ni untuk garam ( apa-apa yang herbs , rempah, cili padi etc boleh as long tak pakai garam (hanya garam laut sahaja boleh - ada dekat bahagian organik) , kalau minyak gantikan dengan minyak sayur ataupun olive oil dan kalau untuk manis ( kismis dan madu , for beginner encourage elakan gula perang juga, ataupun boleh ambil stivia)



Contohnya gambar dibawah (contoh resipi) , kita gantikan dengan bahan yang natural dan buang garam. 






another one example lagi



Wednesday, 23 November 2016

Cara clean diet (Part 1)


Cara clean diet (Part 1)

Note : Re-update untuk post cara clean diet dalam bahasa yang mudah difahami. Aku takut nanti korang akan ingat cara clean diet susah. Tapi sebenarnya dalam banyak-banyak diet, clean diet adalah paling senang. Sebab diet yang tidak mengalakan kita mengikat perut tetapi perlu makan dengan kadar yang diperlukan. Post ditulis mengikut fahaman aku (dalam bahasa yang lebih kita faham)


First basic konsep clean diet :


  1.  Makanan yang disediakan daripada sumber atau makanan mentah dan raw (means no proses food macam sosej, burger, makanan daripada tin (diawet) - basically bukan makanan yang mengandungi pengawet)
  2. clean diet adalah makan yang  tidak mengandungi gula, garam dan minyak (and yup no cili sos, no tomato sos,  apa apa yang mengandungi bahan pengawet adalah forbidden )
  3. Serta makanan yang mengandungi Glycemic Index (GI) yang rendah
*What the hell is GI? ,I advice you to read your own reading dekat google. But for my understanding GI adalah makanan yang mengandungi gula yang boleh didapati di dalam carbs. Gula yang dimaksudkan adalah gula yang kompleks yang susah dileraikan di dalam badan  . Dan kalau korang tak gunakan didalam energy badan (bergerak atau exercise) boleh disimpan jadi lemak.




So below adalah contoh carbs yang boleh dimakan dalam clean diet ( yang boleh mengantikan nasi putih)





Manakala contoh carbs yang mengandungi G.I yang tinggi


Tip : Kalau susah nak hafal, senang ingat "warna putih" benda putih selalunya ada banyak G.I (kandungan gula tinggi) , contohnya gula pasir, tepung gandum, tepung jagung,  manggis , nasi putih ( walaupun tak semua warna putih tu jahat but mostly nya warna putih tu adalah gula)




Manakala untuk sayur dan buah seperti contoh dibawah (sebab ada sayur dan buah juga mengandungi gula yang kompleks)

Tips: Nak hafal cara aku - sayur ambil yang warna hijau atau pun berdaun hijau, kalau nak makan buah pilih buah yang acidic sikit (masam).



So next ialah macam mana cara masak mengikut cara clean diet

Tuesday, 22 November 2016

Cabaran untuk kurus dan kekal kurus

Jika cakap pasal cabaran mahu kekal kurus dan sihat. Hanya orang yang gemuk dan gempal akan faham perasaan melaluinya. I feel you. Please don’t give up. Nanti kalau korang dah kurus nanti cabaran lain pula yang korang akan bakal dapat. Mulut orang kita tak boleh tutup. Banyak cabaran kita lalui semasa dalam proses nak menguruskan badan. Orang yang rasa “kurus” ni yang selalunya  tak faham apa perasaan kita lalui. Daripada segi emotional, mental, fizikal malahan kadang-kadang mengugatkan displin korang. So benda-benda ni semua akan menganggu motivasi kita. Bila dah menganggu MOTIVASI… gone… habislah..bye bye semangat nak kurus badan.

 Orang yang rasa “kurus” ni yang selalunya  tak faham apa perasaan kita lalui



Cabaran Pertama : “Aku tengok kau ni asyik exercise je , tapi tak turun-turun juga”

Yang bercakap macam ni jenis manusia yang tak pernah nak exercise cara betul. Tak pun baru tengok korang nak mula langkah nak gaya hidup sihat dok mengutuk.  Korang boleh ibaratkan  dia ni buat “perang psychology  untuk korang”. Orang jenis macam ini memang attention dia nak menjatuhkan korang, Good news is - means that you're in correct path. Orang kalau niat nak menolong kawan/kenalan/ orang yang nak menguruskan badan conversation dia lain. Selalunya “ aku tengok kau ni buat macam macam tak juga kurus…apa kau buat? Cuba try yoga/angkat berat/control makan”. Bukannya condemn others, selalunya yang condemn ni bukannya siapa-siapa pun biasanya orang gemuk juga yang perasan kurus tak pun orang yang tak mampu nak buat exercise yang macam korang buat. Kalau uolls pernah lari distance dalam event run compare to this person yang tak pernah masuk apa-apa pun cakap gebang je lebih. Baik pooodahhh.

Positive side :  kalau baru 1 bulan dia nak tanya melampau lah, buat if more than 2 months. Korang dah boleh start postmortem kenapa tak de perubahan?





Cabaran kedua : “kenapa bawa bekal? Tak ada duit ke nak makan?
Alhamdulilah , tempat kerja aku tak ada pula mulut lancang cakap macam ni. Tapi ramai kawan  yang tak “beberapa nak fit tu “ pula yang mengomen. Asyik masak je? Nak budget ke ? First yes, dia memang budget and second, pasal clean food so far hanya jadi clean food kalau kita bawa daripada rumah (for personal opinion setelah melihat IG kawan yang subway roti dia ada badan lipas ).

Sebab kita tak tahu dekat kedai dia pakai minyak ke?
'
'
Kalau minyak jenis minyak apa pula dia pakai recycle ke minyak dia?
'
'
'
Proses food? Jenis proses food dia guna berapa pula trans-fat dia.

Tak kisahlah orang tu bawa bekal healthy food ke tak, cuba kita buat comparison orang yang selalu makan dekat kedai dengan orang bawa bekal? Sama ada badan dia fit tak pun stamina dia memang bagus.   Kita boleh nampak kelebihan orang yang rajin membawa bekal, so tak payah rasa malu ataupun jatuh standard. Even my friend yang kahwin dengan datuk pun bawa bekal sebab nak jaga badan (apa cer?????), sebab dia kalau gemuk sikit je laki dah start mengatal cari orang lain (sorry terpaksa cerita sini nak buat contoh)


Skip the diet and just eat healthy 




Cabaran ketiga : Mak MASAK 

*Krik  krik krik krik * bunyi cengkerik








Cabaran Keempat : Makanan diet  mahal
Ye makanan diet sihat mahal tapi kalau korang yang beli bukan masak.

Kalau barang pula ? 
'
'
'
pandai-pandai bargain,
kalau pergi dekat supermarket pilih tempat bargain yang separuh harga (tempat tertentu je).

Selalu kalau separuh harga ni selalunya kalau dah nak dekat expired date (alah bukan esok tarikhnya kan? ) tak pun bekas bungkusan dia terkoyak. Kalau aku nak makan salmon tiap-tiap hari pun rabak. Pilihlah yang boleh substitute dengan nutrient salmon. Aku lebih suka bahagian salmon bahagian T-collar salmon tu, murah pun murah dan manis rasa ikan dia.  Never under estimate power of telur , tahuu dan kacang-kacang (murah je bahan ni and protein pun tinggi bagus untuk badan  dan tak bergantung harap sangat dengan ayam,daging dan ikan)





Cabaran Kelima  : Mulut puaka

From start till now, cabaran paling besar adalah mulut puaka. Aku nampak lepas aku dah turun berat badan. (owh masa aku gemuk, bukan main mengata aku lebih kata tak turun-turun).  Tapi lepas aku dah turun, kau pula dok cerita pasal orang lain gemuk dekat aku. Nampak tak???? Nampak tak???. Kita memang tak boleh nak menutup mulut puaka.  I feel you macam mana perasan dia bila orang kutuk. Dulu masa Viper Challenge , sibuk kata kalau gemuk tak boleh masuk. Aku training pagi,petang dan malam sampai kadang-kadang tak ada masa rehat sebab nak bukti dekat minah tu apa dia cakap salah. Sama macam marathon , sibuk kata kawan dia kurus pun habis lambat -ini aku nak masuk challenge tu? Grrrr….geram punya pasal terus aku training sungguh-sungguh , alhamdulilah dapat lari non-stop 21KM (kalau berhenti pun sebab nak tarik nafas untuk breath).

Positive side : Take as challenge untuk mulut puaka ni, prove to them that what they said is wrong




Cabaran keenam : Semangat lemah / demotivated
Benda yang paling bahaya kalau terjadi dekat korang / mahupun siapa yang mahu kekal fit. Healthy lifestyle ni konsep dia adalah consistency dan quality. Bila berlakunya benda ni, kita bolehlah berkabung (ikutkan hati perasaan tak nak exercise ataupun makan sihat )  1-2 hari. Dah masuk hari ketiga (oklah paling lama nak lemah semangat pun seminggu lah tapi jangan lama sangat) cepat- cepat pulang ke pangkuan jalan. Sebab kalau ikut hati nanti dia akan melarat seminggu, dah larat seminggu nak start balik fikir dua empat kali . Katanya nak sambung esok…tup tap tup tap dah masuk sebulan. Part ni susah , sebab kita kena restart balik yang basic. Jauhilah benda-benda negative (contohnya orang negative , makanan tak sihat, lifestyle negatif), rajin-rajin baca bahan bacaan fitness. Furthermore, kalau terlebih workout dengan jaga diet pun boleh juga buat kita patah semangat. Enjoy your cheat meal dan workout quality seminggu tiga kali (depends on your body stamina). Kalau nak hasil terbaik work hard, kalau tak you get what you train (itulah hasil dia kau train).


cepat- cepat pulang ke pangkuan jalan


Cabaran ketujuh : Jaga Makan
Last dan paling crucial….adalah dalam displin menjaga makan. Dulu masa sibuk blog memang selalu banyak invitation food review. One stage- memang kena tolak dan buat lifestyle hidup baru sebab pilih badan nak pakai lama. Kalau kita betul-betul nak serious dalam menguruskan badan serta nak jaga stamina. Konsep utama yang kita kena pegang dan displin adalah makan. Kalau aku- dessert memang kryptonite aku. Pantang nampak  jangan gambar pun boleh jadi orang gila. Orang selalu kata 80 % food 20% exercise, itu betul. Sebab tu exercise macam mana pun kalau MAKAN tak jaga memang sampai bila-bila dia susah nak turun (kecuali orang yang adalah masalah hormone  untuk kurus)



80 % food 20% exercise

Thursday, 10 November 2016

Post Mortem Viper Challenge Training

Transformation from Viper  Challenge Training

Frankly thought, I never I imagine myself to enroll to any fitness event example Viper Challenge . Yes, I used to be adrenaline junkie- but after gained weight (up to obesity level). I prefer to attend blogosphere event and mix up with others. Eat, movie, review all things matter in blogosphere. Sampailah, aku mendaki Broga and decide – J yes this is the time to change my lifestyle.  I hope this post can   inspire people out there who like me that want to develop a new hobby and losing weight with healthy lifestyle .  Losing weight is easy, but to maintain it – that’s challenge.  



Losing weight is easy, but to maintain it – that’s challenge.  


Memories First Viper Challenge and second viper challenge



 Why did I participate Viper Challenge ?



 What is your training preparation for Viper Challenge ? (as beginner)


 Should we do training for Viper ?
Yes, with right training you prevent yourself from getting injured
Someone from Viper Elite told me “ If you don’t want to get injured then get Fit”. It proven from my previously viper. I got lots of bruise at my arm and leg part compared to second viper and I get easily recovery . Furthermore , training with team mate develop strong team bonding with each team.


training you prevent yourself from getting injured

 What training should I focus on  Viper?
Honestly , no comment. I still beginner in this field. What I can said – focus on stamina ,core and upper body. Run 10K and more is helping to develop stamina and endurance. But the important thing for overall is watch your diet. Your diet will affect your performance.


Next Project for Viper?
I want to develop upper body ,core and leg and also butt J. I just get  my stamina (after training 8 months)